تسهیلات اعطایی فروش اقساطی تعریف : فروش اقساطی عبارتست از واگذاری عین به بهای معلوم به غیر به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای مزبور به اقساط مساوی، یا غیرمساوی در سررسید یا سررسیدهای معین دریافت گردد. مدارک مورد نیاز : 1- برگ درخواست استفاده از تسهیلات فروش اقساطی( نمونه 3200 و 3201 ) حسب مورد برای اشخاص حقیقی وحقوقی. 2- پیش فاکتور که مستقیماً بنام متقاضی یا بانک صادر شده باشد. 3- مدارک ومجوزهای لازم در مواردیکه فروش اقساطی برای اجرای طرحهای صنعتی،تولیدی وخدماتی صورت پذیرد. 4- اطلاعات مربوط به قیمت و فروشنده اموال مورد معامله. 5- فتوکپی ( تطبیق شده با اصل) سند مالکیت وثایق وتضمینات متقاضی. 6- تائیدیه اخذ شده از بانک های محل دایر برآنکه متقاضی از بابت تسهیلات درخواستی به بانکی های محل بدهی ندارد. 7- بیمه نامه اموال موضوع معامله فروش اقساطی و یا وثایق و تضمینات که به نفع و بنام بانک صادر شده باشد( متناسب با مدت معامله یا قرارداد رهنی) 8- سایر مدارکی که به نظر مرجع تصویب کننده یا شعبه اخذ و نگهداری آنها ضروری باشد. 9- مدارک لازم جهت تشکیل پرونده عمومی برای اشخاص حقیقی وحقوقی مدارک ومستنداتی که توسط بانک ملی می بایست تهیه گردد: 1- آخرین صورتمجلس ارزیابی وثایق و تضمینات متقاضی 2- مصوبه اعطای تسهیلات 3- قرارداد منعقده معامله فروش اقساطی 4- یک نسخه از کلیه اسناد حسابداری وانتظامی و تعهدات از بدو انعقاد قرارداد تا مرحله واریز وتصفیه آن شرایط و مقررات عمومی : 1- شعب می توانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت تامین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی، مواد اولیه و لوازم یدکی و ابزار کار مصرفی این واحدها را خریداری و بصورت اقساطی به آنان به فروش برسانند حیوانات زنده غیرمولد نظیر گاوپرواری( گوشتی) گوسفند پرواری( گوشتی) و مرغ گوشتی در قالب فروش اقساطی این بخش قرار دارند. 2- واحدها می توانند وسایل تولید، ماشین آلات وتاسیسات مانند حیوانات زنده مولد نظیر گاو شیرده، گوسفند گوشتی ، مرغ تخم گذار و زنبورعسل که ازجمله وسایل تولید محسوب شده و یا ماشین آلات و تأسیسات جهت گسترش امور صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات بنا به درخواست کتبی مشتری و تعهد آنها مبنی بر خرید، مصرف و یا استفاده مستقیم اموال،خریداری و بصورت اقساطی به آنها به فروش برسانند. 3- مسئولیت انتخاب، تحویل،حمل ونقل و نصب اموال موضوع معاملات فروش اقساطی بعهده متقاضی است. 4- اموال و یا وثایق مربوط به فروش اقساطی می بایست همه ساله درطول مدت قرارداد حداقل به میزان مطالبات به هزینه مشتری و به نفع بانک بیمه شوند مراحل انجام کار 1- اخذ مدارک و بررسی اطلاعات. 2- بررسی درخواست معامله فروش اقساطی و اقدام حسب اختیارات تفویضی یا ارجاع به مراجع بالاتر. 3- تنظیم و ثبت قرارداد فروش اقساطی. 4- عملیات حسابداری. |